72-letni Van Morrison to artysta, który nie musi już nikomu niczego udowadniać. Jest tak solidną muzyczną marką, że każdy jego nowy album można kupować ,,w ciemno”. ,,Verstalile” jest jego 38 studyjnym albumem, wydanym zaledwie dwa miesiące po "Roll With The Punches", który eksplorował fascynacje rhythm and bluesem, tym razem artysta postanowił jeszcze głębiej sięgnąć do archiwów. Nowe wydawnictwo to wyjątkowe reinterpretacje największych standardów jazzowych XX wieku, utworów, które są prawdziwymi podwalinami współczesnej muzyki. Na płytę trafiły kompozycje, które swego czasu spopularyzowali m.in.: Chet Baker, Frank Sinatra, The Righteous Brothers, Tony Bennett czy Nat King Cole. Obok standardów na "Versatile" trafiło sześć kompozycji autorstwa Vana Morrisona.
Album nie jest całkowicie nagrywany w studio, zawiera także dwa utwory koncertowe. ,,I Forgot That Love Existed” w wersji studyjnej ukazał się na wydanym w 1987 roku albumie ,,Poetic Champions Compose”. Słowa ,,zapomniałem już jak funkconuje miłość, lecz wreszcie ujrzałem światło w tunelu” znakomicie oddają nadzieję jaką możemy odnaleść w sobie pomimo przeciwności losu. Wybornie zaaranżowany utwór, gdzie na tle sekcji dętej pojawiają się świetne sola fortepianu oraz saksofonu. Drugi koncertowy utwór ,,Start All Over Again” pochodzi z płyty ,,Enlightenment” z 1990 roku. To pochwała życia, kolejnych upadków po których można się znów odrodzić: ,,przeżyj życie w pełni, przeżyj w pełni. Przeżyj wiosenny czas, przeżyj wiosnę i lato, żebyś mógł upaść. Dlatego właśnie daję ci czas, ponieważ wiem, że odnajdziesz w sobie właściwą drogę dla siebie i dla mnie. Zapewniam Cię, ujrzymy właściwy drogowskaz, kiedy rozpoczniemy wszystko od nowa”. ,,Skye Boat Song” to tradycyjny szkocki utwór folkowy, zaaranżowany przez Morrisona, ze wspaniałą linią melodyczną zagraną na saksofonie. Pojawiają się także trzy, zupełnie nowe utwory artysty. Rozpoczynający płytę ,,Broken Records” wprowadza wyluzowany swingowy nastrój. ,,Take It Easy Baby” w którym partie trąbki, fortepianu i saksofonu stanowią tło dla znakomitego i jakże mocnego głosu artysty. Bezsprzecznie najlepszym z nowych utworów jest ,,Affirmation” z urzekającą partią fletu zagraną przez Sir Jamesa Galwaya oraz firmowym scatem Morrisona. Nawiązuje on najbardziej do kultowego albumu ,,Astral Weeks” nagranego w 1968 roku przez 23-letniego wtedy Irlandczyka. Pozostałe utwory to prawdziwe skarby z nieprzebranych archiwów amerykańskich songbooków. ,,A Foggy Day”, który George i Ira Gershwin napisali w 1937 roku do filmu ,,A Damsel In Distress” z udziałem Freda Astaira. ,,Let’s Get Lost” autorstwa Franka Loessera i Jimmiego McHugha z filmu ,,Happy Go Lucky” (1943). ,,I Left My Heart In San Francisco”, koronny utwór Tonego Bennetta z 1953 roku stworzony przez Georga Cory i Douglasa Crossa. Płytę kończy uduchowiony wokal Morrisona w rozswingowanej wersji ,,They Can’t Take That Away From Me” braci Gershwinów z filmu ,,Shall We Dance” (1937). ,,To, jak twój uśmiech wprost promienieje. To, jak fałszujesz, jak nawiedzasz moje sny. Nie, nie mogą mi tego zabrać. Możemy nigdy, nigdy więcej się nie spotkać, na tej wyboistej drodze do miłości. Ale ja na zawsze, na zawsze zatrzymam wspomnienia o... tym, w jaki sposób trzymasz nóż, jak tańczyliśmy do trzeciej, jak zmieniłaś moje życie. Nie, nie mogą mi tego zabrać. Nie zabiorą mi tego. Bo nie mogą mi tego zabrać.” Myślę, że także do tego albumu mogą odnieść się słowa Morrisona z wywiadu, którego udzielił w 1972 roku, gdzie opisał ,,Astral Weeks”: ,,Naprawdę byłem całkiem zadowolony z tego albumu. Myślałem, że jest bliższy rodzajowi muzyki jaki chciałem grać. W zasadzie nadal tak jest”.  

 

Płytę 2LP kupisz na voiceshop.pl