Jednym z najczęstszych pytań dotyczących gramofonu jest to w jaki sposób można polepszyć jego brzmienie. Od razu nasuwają się odpowiedzi definiujące kierunek ulepszeń powiązanych bezpośrednio z wymianą wkładki, ramienia, okablowania czy przedwzmacniacza. Rzadziej podejmuje się próby maksymalizowania poprawy jakości brzmienia w ramach posiadanego sprzętu. Taka postawa wynika często z niewłaściwego podejścia do kwestii ustawienia i kalibracji gramofonu. Część użytkowników uważa proces kalibracji za tak złożony, że nawet nie próbują się tego podjąć. Spora grupa próbuje swoich sił, lecz nie będąc pewna swoich umiejętności wykonuje regulacje wzorując się wyłącznie na poradnikach dostępnych na różnych forach, bez weryfikacji ich merytorycznej wartości. Takie podejście do kalibracji niesie ze sobą ogromne ryzyko zrażenia się do całego procesu i poszukiwanie rozwiązania opartego o wspomnianą już wymianę wkładki, czy okablowania. A jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach, o których często nie da się wspomnieć nawet w bardzo dobrze przygotowanych poradnikach. Jedyną drogą do poprawnego przeprowadzenia kalibracji jest właściwe zrozumienie zjawisk, których dotyczą jej konkretne etapy. Samo mechaniczne powtarzanie czynności przedstawionych w poradniku może oczywiście sprawić, że uda się poprawnie ustawić gramofon, lecz z własnego doświadczenia wiem, że są to rzadkie przypadki. Co więcej taka metoda zasadniczo ogranicza potencjał jaki drzemie w analogowej naturze gramofonu, który w założeniu nie posiada jednego idealnego ustawienia wszystkich parametrów mechanicznych. Takich kombinacji w domenie analogowej jest w zasadzie nieskończenie wiele, a to daje nam potężne narzędzie do osiągnięcia spersonalizowanego pod własne potrzeby brzmienia. Wystarczy wspomnieć o kilku metodach kalibracji kąta styczności, ustawieniu siły nacisku igły, która również podlega pewnemu zakresowi regulacji, czy regulacji wysokości ramienia, o której pisałem szerzej w tym miejscu: http://fanalog.pl/article/wysokosc-ramienia-a-jakosc-brzmienia-czesc-1.html
Wszystkie wymienione parametry funkcjonując w domenie analogowej pozwalają na operowanie nimi w pewnych określonych granicach dając dosyć szeroki wachlarz rozwiązań. Lecz żeby sprawnie i bezpiecznie poruszać się we wspomnianym obszarze należy wpierw zrozumieć odpowiedzialne za nie zjawiska i mechanizmy. Temu celowi będzie służyć planowana wkrótce seria tekstów, w których postaram się wyjaśnić wspomniane mechanizmy skupiając się bardziej na ich wpływie na pracę gramofonu, bez zagłębiania się na stosowanie ich w praktyce.