Podczas produkcji sygnał zapisany na płycie jest ze względów technicznych poddawany korekcji, która polega na obniżeniu niskich i podbiciu wysokich częstotliwości. Gdyby go odtworzyć w tej postaci dźwięk byłby bardzo zniekształcony. Z tego względu należy poddać go korekcji, która przywróci jego pierwotny kształt. Oprócz tego sygnał z wkładki ma bardzo niski poziom i musi on zostać podniesiony do wartości użytecznej w systemach audio.

To zadanie spoczywa na urządzeniu, które nosi nazwę przedwzmacniacz gramofonowy. Występuje on z reguły jako niezależne urządzenie, do którego podłącza się sygnał z gramofonu. Są też gramofony wyposażone fabrycznie w ten układ, ale takie rozwiązanie stosuje się tylko w przypadku budżetowych modeli.

 

Pro-Ject Phono Box MM

 

Przedwzmacniacze gramofonowe dzielą się na dwie zasadnicze grupy: proste układy przeznaczone wyłącznie do współpracy z wkładkami MM, oraz rozbudowane konstrukcje dedykowane do pracy z wkładkami MC. Te pierwsze z reguły posiadają z tylko układ korekcji sygnału według normy RIAA, oraz stopień wzmacniający standardowo ustalony na poziomie 40 decybeli (100-krotne wzmocnienie). Przedwzmacniacze przeznaczone do współpracy w wkładkami MC (które mają niższy poziom sygnału niż MM) poza korekcją RIAA posiadają dodatkowy stopień wzmacniający tak by na wyjściu przedwzmacniacza miał on wartość 1000 razy wyższą (60dB) od dostarczonego z gramofonu. Taki poziom wzmocnienia wymaga o wiele bardziej rozbudowanego układu, który dodatkowo powinien umożliwić właściwe dopasowanie parametrów elektrycznych pomiędzy wkładką a przedwzmacniaczem. Najlepsze konstrukcje posiadają regulację impedancji i pojemności wejściowej, można wybrać poziom wzmocnienia, wybrać charakterystykę układu korekcji czy użyć specjalnego filtra subsonicznego. Te wszystkie regulacje mają ogromne znaczenie dla osiągnięcia optymalnego brzmienia, szczególnie w przypadku wkładek MC, które różnią się pomiędzy sobą parametrami w stopniu o wiele większym niż znormalizowane wkładki MM.

 

Pro-Ject Phono Box RS

 

Wybierając przedwzmacniacz należy przede wszystkim dobrać go do posiadanej wkładki. Jeśli jest to wkładka MM i nie planujemy w przyszłości jej zmiany na konstrukcję MC, logicznym wyborem będzie prosty przedwzmacniacz przystosowany do współpracy wyłącznie z takimi wkładkami. W przypadku posiadania gramofonu z wkładką MC czeka nas o wiele większa inwestycja, dzięki której będziemy mieli możliwość optymalnego dopasowania układu wkładka- przedwzmacniacz.

W tym miejscu wspomnę jeszcze, że istnieją na rynku urządzenia, które wpina się pomiędzy posiadany przedwzmacniacz MM a wkładkę MC o niskim poziomie. Jednak z racji rozwiązań konstrukcyjnych i zastosowania ich cena bywa często wyższa niż całkiem przyzwoity przedwzmacniacz MC.