Makam (arab.maqam) to wzorzec melodyczny w tradycyjnej muzyce arabskiej, który opiera się na skali wykorzystującej ćwierćtony (skala posiada 24 dżwięki w odróżnieniu od zachodniej 12-dżwiękowej półtonowej ) i nie zawiera w sobie  żadnych schematów rytmicznych. Stwarza to dla muzyków ogromną wolność w sferze rytmicznej, co jest charakterystyczne dla tej właśnie płyty, gdzie  elementy skomponowane niezwykłe płynnie łączą się  z częściami wyimprowizowanymi. To właśnie jest kluczem do zrozumienia dlaczego Brahem wybrał takich a nie innych współpracowników na tej płycie.  Dave Holland, z którym Brahem 20 lat temu nagrał już płytę "Thimar", oraz Jack DeJohnette  swoją finezyjną i subtelną grą idealnie podkreślili poetykę arabskiej lutni oud. Przez kilka miesięcy przed nagraniem płyty Brahem słuchał muzyki wielu pianistów  i rozmawiał z producentem płyty Manfredem Eicherem odnośnie stylu w jakim chciałby zrealizować nagrania. Ostatecznie producent przedstawił nagrania Django Batesa, którego bardzo impresjonistyczny styl gry łączący wielką wirtouzerię oraz niesłychany liryzm tak bardzo ujęły Anuara Brahema, że postanowił zaprosić go do uczestnictawa w swoim projekcie.

Płytą "Blue Maquams" Anuar Brahem celebruje swoje 60. urodziny. Wybrał jedno z najwspanialszych obecnie studiów nagraniowych - nowojorskie  Avatar Studios, zlokalizowane na Manhattanie na 44 West 53rd Street, mające renomę  jako jedno z miejsc o najlepszej akustyce na świecie. Inżynierem nagrań jest legendarny James Farber związany ze studiem od 1978 roku. Na płycie Brahem wykorzystuje arabskie skale modalne, a tytułowe "Blue"  jednoznacznie nawiązuje do ikonicznej płyty "Kind Of Blue" Milesa Davisa z 1959 roku (sklasyfikowany na 1 miejscu na liście 100 najlepszych albumów jazzowych oraz 12 miejscu listy 500 albumów wszechczasów dwutygodnika ,,Rolling Stone"), będącej jednym z najdoskonalszych przykładów zbiorowej improwizacji w muzyce.

"Blue Maquams" zawiera muzykę łagodną i oszczędną, lecz jednocześnie na wskroś emocjonalną. Stworzyli ją muzyczni wirtuozi i wrażliwcy, nagrywając w najlepszym z możliwych studiów nagrań, przy współudziale znakomitego inżyniera dżwieku i wizjonierskiego producenta. Do tej płyty idealnie pasuje cytat: "Tak samo jak w przypadku sztuk wizualnych w muzyce liczą się nie tylko te nuty, które wybrzmiewają, ale również te, których nie słychać. Najważniejszymi częściami  solówek, są puste przestrzenie między nutami, ,,powietrze’’, którym wypełnia się odstęp między jedną nutą a następną. Należy wiedzieć dokładnie, kiedy zagrać kolejną nutę, i dać słuchaczowi czas na to, żeby zdążył  się jej spodziewać. Daniel J. Levitin - ,,Zasłuchany mózg. Co się dzieje w głowie gdy słuchasz muzyki”. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego. Wydanie I, Kraków 2016. Naszym obowiążkiem jako melomanów kochających muzykę pozostaje jedynie zaznajomienie się z tymi nagraniami. Celebrujmy zatem razem z Anuarem Brahemem jego 60-lecie, poszerzając granice naszej muzycznej wyobraźni.

Płytę LP kupisz na voiceshop.pl