Każdy użytkownik sprzętu audio prędzej czy później spotka się z tematem wpływu przewodów na brzmienie posiadanego zestawu. Praktycznie każdy standard połączenia doczekał się swoich wersji przeznaczonych dla użytkowników sprzętu hi-fi. Są wśród nich specjalne przewody sygnałowe, głośnikowe, są też te służące do zasilania urządzeń audio. Każdy z wymienionych posiada charakterystyczne własności, które mają bezpośredni wpływ na jakość przesłanego sygnału co w efekcie skutkuje zmianą brzmienia łączonych za jego pomocą komponentów. Generalnie można powiedzieć, że przewód ma wpływ na jakość brzmienia zestawu audio i nie można przejść nad tą kwestią bez uwagi. Szczególnym przypadkiem jest gramofon, w którym sygnał od wkładki do wzmacniacza jest przesyłany co najmniej trzema kompletami przewodów! Pierwszy przewód łączy piny wkładki z konektorami wyjściowymi z gramofonu. Drugi, łączy gramofon z przedwzmacniaczem natomiast trzeci podpinamy pomiędzy przedwzmacniaczem gramofonowym a właściwym wzmacniaczem. Jeśli mamy gramofon wyposażony w ramię z wymienną główką dochodzi jeszcze czwarty zestaw przewodów znajdujących się w samej główce. Takie krótkie przewody łączące piny wkładki z konektorami w rurze ramienia można też znaleźć w ramionach z główką zamontowaną na stałe. Po takim wprowadzeniu można nabrać przekonania, że jakość zastosowanych przewodów musi mieć wpływ na jakość brzmienia uzyskanego z gramofonu. Sprawdzenie tego w praktyce najlepiej zacząć od końca toru czyli poprzez wymianę przewodu sygnałowego pomiędzy przedwzmacniaczem gramofonowym a wzmacniaczem. Ta najprostsza metoda na potwierdzenie tej teorii w praktyce wymaga jedynie posiadania dwóch różnych przewodów sygnałowych wyposażonych we wtyki RCA lub XLR w zależności od standardu w jaki jest wyposażony nasz sprzęt. Skąd wziąć taki przewód ? Najprościej popytać wśród znajomych melomanów czy któryś z nich nie posiada jakiegoś dedykowanego przewodu do aplikacji audio. W przypadku gdy ta metoda nie zda egzaminu proponuję wybrać się do najbliższego specjalistycznego salonu audio, w którym bez problemu będziemy mogli wypożyczyć za kaucją któryś z polecanych przewodów. Dodatkowo na miejscu będziemy mogli uzyskać mnóstwo informacji i porad związanych z wyborem konkretnego modelu w zależności od posiadanych urządzeń. Mając dwa komplety przewodów możemy w domu przeprowadzić testy odsłuchowe i osobiście zadecydować, czy warto inwestować w taki przewód.

 

 

Nie bez powodu temat wymiany przewodu sygnałowego wpiętego w tor gramofonu rozpocząłem od połączenia, które znajduje się na końcu całego łańcucha, bowiem tą czynność może wykonać praktycznie każdy posiadacz gramofonu z zewnętrznym przedwzmacniaczem. Kolejne miejsce w którym można przeprowadzić wymianę jest połączenie pomiędzy wyjściem z gramofonu a przedwzmacniaczem gramofonowym. Niestety część gramofonów została wyposażona przez producentów w przewody zamontowane na stałe i wyprowadzone ze środka obudowy. Takie rozwiązanie ogranicza możliwość prostej wymiany przewodu wyłącznie do wspomnianego powyżej połączenia pomiędzy przedwzmacniaczem gramofonowym a wzmacniaczem. Na szczęście jest też wiele konstrukcji, które zostały wyposażone w gniazda wyjściowe umożliwiające podłączenie standardowych wtyków typu RCA (cinch). Takie rozwiązanie daje ogromne pole do eksperymentowania z brzmieniem posiadanego gramofonu, bowiem możemy dokonać jego korekty w dwóch miejscach: od razu na wyjściu sygnału z gramofonu, oraz po wzmocnieniu przez przedwzmacniacz. W obu przypadkach jedyne czego potrzebujemy to komplet takich przewodów i trochę czasu na przeanalizowanie wpływu wymiany przewodu na brzmienie.

 

 

Opisując poszczególne elementy okablowania w torze gramofonowym wspomniałem jeszcze o dwóch miejscach, w których znajdują się przewody sygnałowe: rura ramienia, oraz główka. Ten pierwszy, znajdujący się wewnątrz rury ramienia jest zamontowany w sposób, który uniemożliwia jego wymianę bez ingerencji w konstrukcję gramofonu i ramienia. Jego wymiana wiąże się z poważną przeróbką i aby ją wykonać trzeba posiadać odpowiednie narzędzia oraz doświadczenie. Osobiście nie polecam takiej wymiany we własnym zakresie, chyba że ktoś czuje się na siłach w konfrontacji z mikromechaniką. Inaczej jest w przypadku główki ramienia, która jest wyposażona w króciutkie przewody zakończone z jednej strony konektorami, które podłącza się do pinów we wkładce, a z drugiej konektorami wetkniętymi w korpus główki od strony łączenia z rurą ramienia. Te przewody można delikatnie zdemontować i w ich miejsce zastosować inne dedykowane do tej aplikacji. Na rynku są dostępne różne modele takich przewodów i choć wydaje się, że w przypadku tak krótkiego odcinka różnica w brzmieniu nie będzie duża, to warto mieć na uwadze taką wymianę. Ma to szczególne znaczenie w przypadku kiedy dokonamy już takiej operacji we wspomnianych wcześniej punktach, czyli z wykorzystaniem przewodów RCA (bądź XLR).