Polskie Nagrania to legendarna, polska wytwórnia płytowa, która od 1956 roku wydawała największych, rodzimych wykonawców, począwszy od muzyki klasycznej, poprzez jazz, folk, rock i skończywszy na popie. Całe pokolenia wychowały się na albumach z tego labela. Miłośnicy jazzu mogli się nacieszyć genialną serią „Polish Jazz”, fani folku zespołami Śląsk i Mazowsze, lżejsze, popowe oblicze (choć to słowo nie do końca tutaj pasuje) reprezentowali np.: Jerzy Połomski, Anna German, Sława Przybylska, Mieczysław Fogg, Violetta Villas, Piotr Szczepanik, melomani mogli nabyć krążki z wykonaniem legendarnego Władysława Szpilmana, Tadeusza Rowickiego, Henryka Sztompki. W drugiej połowie lat 60. Polskie Nagrania zaczynają tłoczyć muzykę rockową: płyty Czesława Niemena, Breakoutu, Czerwonych Gitar, Marka Grechuty, Niebiesko – Czarnych, Skaldów, SBB, Budki Suflera itd. Oprócz polskich wykonawców wytwórnia robiła przedruki zachodnich artystów np. Atomic Rooster, Rare Bird, Abby. Do tego dochodzą wydawane słuchowiska dla dzieci, Kabaret Starszych Panów, itd. Jednym słowem Polskie Nagrania przez lata były bardzo ważną instytucją kulturalną w PRL-u. W latach 90. ubiegłego wieku firma mocno podupadła, nie mogąc odnaleźć się w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości. Państwo nie miało pomysłu na zarządzanie swoją własnością, ani na jej prywatyzację. W marcu 2010 roku firma ogłosiła upadłość. W kwietniu 2013 Polskie Nagrania sp. z o.o. postawiono w stan upadłości likwidacyjnej w wyniku nieopłacenia zasądzonego odszkodowania dla spadkobierców Anny German. I tutaj wkracza wielki kapitał: 29 stycznia 2015 Polskie Nagrania zostały kupione przez Warner Music Poland. Nowy właściciel wydał podobno aż, lub zaledwie, (zależy od punktu widzenia) 8,1 mln zł. Oryginały taśm nagraniowych trafiły do Narodowego Archiwum Cyfrowego. I tak wielki dorobek kilku pokoleń stał się własnością międzynarodowego molocha. Ironia losu – polscy wykonawcy, np. Niemen, SBB, Breakout, przez wiele lat marzyli by wydawać płyty pod skrzydłami międzynarodowej, gigantycznej wytwórni. Teraz to się udało, szkoda tylko, że kilkadziesiąt lat później…

Warner Music Poland postanowił w specjalnej, nowej odsłonie przywrócić blask najwspanialszej serii muzycznej w historii polskiej fonografii, czyli Polish Jazz.

 

  

Seria „Polish Jazz” powraca!                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                                                                              

 

Najważniejsza polska seria jazzowa wszech czasów „POLISH JAZZ” powraca na płytach CD i LP.

 

Ta kultowa seria zawiera 76 albumów wydawanych przez Polskie Nagrania w latach 1964 – 1990 na płytach długogrających. Polskie Nagrania (obecnie pod skrzydłami Warner Music Poland) inaugurują reedycję serii w nowej, ekskluzywnej odsłonie. Co kwartał ukazywać się będzie sześć albumów z serii zarówno na płytach CD, jak i winylowych. Pierwsze albumy to: Andrzej Kurylewicz Quintet „Go Right”, Krzysztof Komeda Quintet „Astigmatic”, Ewa Bem with Swing Session „Be a Man”, NOVI „Bossa Nova”, Tomasz Stańko „TWET” oraz Extra Ball „Birthday”.

Reedycja została przygotowana z niespotykaną jak dotąd starannością. Polskie Nagrania zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie, wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która nawiązując do oryginału wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów. Autorami tekstów do pierwszych płyt są: Jan Borkowski, Tomasz Szachowski, Tomasz Tłuczkiewicz i Michał Wilczyński a redaktorem serii – Paweł Brodowski. Remastering z oryginalnych taśm matek wykonał reżyser Jacek Gawłowski.

Polish Jazz to historia polskiego jazzu, niezwykli ludzie i ich pasjonujące historie, o których mówią komentarze 20-stronicowych książeczek dołączonych do płyt CD (w języku polskim i angielskim), zilustrowane dodatkowo wieloma fotografiami. Podziwiać można pietyzm fotoedytora archiwalnych zdjęć i okładek Przemysława Pomarańskiego oraz smak twórcy nowej szaty graficznej – Łukasza Hernika, który zręcznie połączył tradycję z nowoczesnością.

Winylowe wersje albumów będą dostępne w gramaturze 180 gr. Jest to pierwsza w historii reedycja serii Polish Jazz na płytach winylowych!

Miłośnicy polskiego jazzu mogą zatem świętować i już planować odsłuchy.

 

 Andrzej Kurylewicz Quintet „Go Right”

Dla fana polskiego jazzu „Go Right” Kwintetu Andrzeja Kurylewicza jest wydawnictwem tak samo znaczącym, jak wydana pod nr XL 001 VII Symfonia Beethovena (pod batutą Witolda Rowickiego), mamy bowiem do czynienia z płytą pionierską.

Podczas gdy podobne formacje w Polsce mogły liczyć jedynie na wydanie czwórki, lub na udział w Kronikach festiwalowych Jazz Jamboree, Kwintet Kurylewicza nagrał pierwszą w Polsce jazzową płytę długogrającą. Sukces tego wydawnictwa zapoczątkował serię Polish Jazz.

Na co dzień, Kwintet Andrzeja Kurylewicza, chętnie sięgał do amerykańskich standardów, jednakże album „Go Right” jest wypełniony autorskimi kompozycjami członków zespołu (Karolak, Ptaszyn i Kurylewicz).

 

Krzysztof Komeda Quintet „Astigmatic”

 „Astigmatic”, płyta nagrana przez Kwintet Krzysztofa Komedy to dzieło, które stało się fundamentem polskiej sceny jazzu. Nagrana ponad 50 lat temu, niezmiennie określana jest w opiniach znawców, jak i zwykłych fanów jazzu jako najwybitniejszy album nagrany kiedykolwiek przez polskich muzyków. Tę opinię potwierdzają plebiscyty i ankiety organizowane w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przez programy radiowe (m.in. Program III PR, Program II PR), jak i fachowe pisma (Jazz Forum). Płyta „Astigmatic” Krzysztofa Komedy niezmiennie dostawała najwięcej głosów.

„Astigmatic” to sztandarowe dzieło Krzysztofa Komedy, twórcy, do którego dorobku odwołują się polscy muzycy reprezentujący różne pokolenia i orientacje stylistyczne. Jest mitem, którego siła nie słabnie, mimo tego, że od śmierci kompozytora minęło kilkadziesiąt lat.

  

Ewa Bem with Swing Session „Be a Man”

 „Be a Man” to drugi album znakomitej polskiej wokalistki jazzowej Ewy Bem.

Jest to najlepiej sprzedający się album winylowy w historii polskiej wokalistyki jazzowej. Jego nakład przekroczył 130 000 płyt!

Pierwszych pięć utworów to standardy jazzowe, druga część płyty (winylowa strona B) to sześć piosenek napisanych specjalnie dla wokalistki.

 Ewie Bem towarzyszy oktet Swing Session, prowadzony przez ikonę polskiego jazzu Henryka Majewskiego, który jest autorem wszystkich aranżacji. W składzie oktetu usłyszymy również m.in. saksofonistę Henryka Miśkiewicza, a na fortepianie Andrzeja Jagodzińskiego. Gościnnie na płycie pojawia się Zbigniew Wodecki, w piosence „Czy powie mi pan dzień dobry”.

Jest to płyta wyjątkowa. Zaśpiewana z wielkim smakiem i elegancją.

 

 NOVI „Bossa Nova”

Płyta „Bossa Nova” to debiutancki album NOVI -  później znanego pod nazwą NOVI Singers. Wydany został w 1967 roku w legendarnej serii Polish Jazz pod numerem 13.

Zespół NOVI (New Original Vocal Instruments) był jednym z muzycznych fenomenów lat 60. i 70. W skład grupy wchodzili: Bernard Kawka, lider, Ewa Wanat,  Waldemar Parzyński i Janusz Mych. Wszyscy wokaliści byli również instrumentalistami. Wspólnie stworzyli oryginalny i niespotykany dotychczas styl, piękne i wyrafinowane wokalne harmonie.

Na albumie znajdują się oryginalne utwory, skomponowane specjalnie na tę płytę przez członków zespołu: Bernarda Kawkę, Waldemara Parzyńskiego i Janusza Mycha. NOVI zatytułowali swoją pierwszą dużą płytę “Bossa-Nova”. Nie trzeba tego rozumieć zbyt dosłownie. Chodzi tu o ogólny klimat płyty, na której NOVI prezentują cały wachlarz swoich umiejętności. Grupie akompaniują różne składy instrumentalne od kontrabasu z perkusją, poprzez pełną sekcję, flet, wibrafon aż do grupy instrumentów smyczkowych.

 

Tomasza Stańko

Tomasz Szuklaski, Edvard Vesala, Peter Warren „TWET”

 "TWET" to czwarta płyta w dyskografii Tomasza Stańki. Trzecia studyjna i trzecia, na której jest liderem. Nagrana w kwietniu 1974 i wydana w tym samym roku przez Polskie Nagrania jako nr 39 serii „Polish Jazz”. Afirmacja kreatywnego żywiołu wolności - free jazz sensu stricte. Dla wielu najlepsza płyta Stańki.

 Stańko: „To była prekursorska płyta, bez niej nie byłoby słynnej „Balladyny”, choć „Balladyna” była już napisana i zupełnie inna. Czegoś takiego jak TWET nie da się powtórzyć, taką płytę nagrywa się tylko raz.”

 

Extra Ball „Birthday”

Zespół Extra Ball, to dziecko Jarka Śmietany. Oficjalny debiut grupy miał miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą w 1974 roku. W 1976 roku zespół nagrał swój pierwszy album studyjny, zatytułowany „Birthday”.

Extra Ball był gorąco przyjmowany przez krytyków: „To jedyna nasza grupa, która może stanąć śmiało za zespołem Zbigniewa Namysłowskiego" (JAZZ nr 5/1976).

 Płyta została nagrana w składzie: Jarosław Śmietana (gitara), Władysław „Adzik” Sendecki (fortepian), Jan Cichy (gitara basowa) i Benedykt Radecki (perkusja), Andrzej Olejniczak (saksofon). Album zawiera osiem kompozycji napisanych wspólnie przez Jarka Śmietanę i Władysława Sendeckiego.

 

Bogusław Zajączkowski