Kolejne sześć albumów z serii Polish Jazz, których reedycje ukażą się na płytach CD i LP to: Warsaw Stompers „New Orleans Stompers”, Polish Jazz Quartet, Andrzej Trzaskowski Quintet „The Andrzej Trzaskowski Quintet”, Michał Urbaniak’s Group „Live Recording”, Janusz Muniak Quinetet „Question Mark” oraz Stanisława Sojki „Blublula”.

Reedycja Serii została przygotowana z niespotykaną jak dotąd starannością. Polskie Nagrania zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie, wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która nawiązując do oryginału wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów. Mastering wykonał Jacek Gawłowski, autorami tekstów do pierwszych płyt są: Jan Borkowski, Tomasz Szachowski, Tomasz Tłuczkiewicz, redaktorem serii jest Paweł Brodowski.

Płyty CD i LP będą dostępne od 29 lipca 2016.

WARSAW STOMPERS / Polish Jazz vol. 1

Wydany na początku 1965 roku album „Warsaw Stompers” to pierwsza perła serii Polish Jazz (vol. 1). Jest to jeden z nielicznych przykładów dixielandu w całej serii, na którą głównie złożyły się płyty z jazzem nowoczesnym.

Na płycie pojawia się cała plejada czołowych polskich muzyków jazzowych (również z kręgu jazzu nowoczesnego!). Stompersi zachwycają świeżością swojej gry, werwą i radosną ekspresją. Aranże są doszlifowane w najdrobniejszych szczegółach, a solówki melodyjne i lapidarne. Stompersi grają z drive’em i genialnie swingują.

W sumie na albumie znajduje się 18 kompozycji. W odróżnieniu od wszystkich pozostałych płyt w serii Polish Jazz, ten nie zawiera nowych nagrań, a jest kompilacją sesji wcześniej wydanych na małych płytach Polskich Nagrań, z różnych okresów i w różnych składach. Są to prawdziwe perełki jazzu tradycyjnego.

POLISH JAZZ QUARTET / Polish Jazz vol. 3

Album „Polish Jazz Quartet” został nagrany w grudniu 1964 roku i wydany na LP w roku 1965 w wersji monofonicznej. Reedycja 2016 jest edycją stereo, zarówno na płycie CD jak i LP.

Jako trzecia w cyklu Polish Jazz, płyta „Polish Jazz Quartet” jest ważnym dokumentem w historii i rozwoju pionierskiego okresu w polskim jazzie. Polish Jazz Quartet jest łącznikiem, formacją zwiastującą pojawianie jazzu nowoczesnego i takich zespołów jak: kwintety Andrzeja Trzaskowskiego, Krzysztofa Komedy i kwartet Zbigniewa Namysłowskiego.

Repertuar płyty został skomponowany w połowie przez lidera kwartetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego, druga część płyty jest wypełniona kompozycjami Wojciecha Karolaka.

THE ANDRZEJ TRZASKOWSKI QUINTET / Polish Jazz vol. 4

Czwarta płyta serii Polish Jazz z nagraniami Kwintetu Andrzeja Trzaskowskiego jest jedną z najwybitniejszych pozycji zbioru. Nagrana w styczniu 1965 roku, stanowi obok „Astigmatic” Komedy manifest twórczy dla jazzu polskiego tamtych lat, a wpływu jej autora na rozwój tego gatunku muzyki w Polsce nie sposób przecenić. Wiernie oddaje kunszt kompozytorski lidera, jego styl improwizacyjny i charakterystyczną poetykę utworów.

Wielką wartością płyty są partie solowe członków kwintetu. Błyskotliwy Tomasz Stańko, czy Janusz Muniak, rozdarty między tradycją a jazzem free. Oraz świetna sekcja Jacek Ostaszewski - Adam Jędrzejowski podkreśla jazzowy charakter całości. No i pianistyka Andrzeja Trzaskowskiego, którą tak naprawdę odkrywamy na nowo po latach! Trzaskowski umiał łączyć wydawałoby się odległe estetyki i adaptować je dla potrzeb własnych kompozycji, które cechował niepowtarzalny styl, stając się z czasem znakiem rozpoznawczym polskiej szkoły jazzu. I na tym m.in. polegała jego wielkość.

MICHAŁ URBANIAK „LIVE RECORDING” / Polish Jazz vol. 24

To zapis koncertu w Filharmonii Narodowej ze stycznia 1971 roku, wydany tego samego roku jako LP nr 24 serii Polish Jazz. Jest to płyta szczególna – debiut płytowy Urbaniaka jako lidera i skrzypka, chrzest bojowy jego nowego zespołu i zapowiedź rewolucyjnej zmiany kursu w stronę fusion, oraz wybitna manifestacja mistrzostwa w harmonii z kreatywnością.

Jest to pierwszy skład, w którym Urbaniak gra na skrzypcach. I chociaż na tej płycie Urbaniak nadal gra przede wszystkim na saksofonie, to jest to już ostatnia taka płyta.

Wiele jest na tej płycie rzeczy „pierwszych”: skrzypce Urbaniaka, elektryczna klawiatura Makowicza, czy free-flow bez kreski taktowej Bartkowskiego, co sprawia, że postrzega się ją jako nowe otwarcie, zapowiedź fazy fusion w twórczości Urbaniaka.

JANUSZ MUNIAK QUINTET „QUESTION MARK” / Polish Jazz vol. 54

Album „Question Mark”, wydany w 1978 roku w serii Polish Jazz, vol. 54, to pierwsza autorska płyta Janusza Muniaka. Jedyna w tej serii i jedna z najważniejszych w jego muzycznej biografii.

Tematy Muniaka świetnie napisane, lapidarne, zwięzłe, o dużej dynamice, wyzwalające znaczny potencjał energii w improwizacjach. Lider prowadzi swe myśli pewnie, soczystym, rasowym dźwiękiem, uciekając niekiedy w rejony free, co jednak wypływa z naturalnej logiki utworu. Jak sam kiedyś mówił, „W muzyce nigdy nie jest tak, że wszystko wolno. Swoboda może być w doborze środków, jednak za tą swobodą musi iść ogromna kontrola. Inaczej nie będzie muzyki, tylko bełkot”.

Walorem płyty są też partie solowe innych muzyków, zwłaszcza gitary, fortepianu i perkusji. Nieodżałowany Marek Bliziński, wierny estetyce brzmienia starych mistrzów w rodzaju Burrella czy Montgomery’ego wprowadza tu bardzo osobistą nutę, w oparciu o własną wizję harmonii i myśli improwizacyjnej. Efektowne partie na fortepianie i na fortepianie elektrycznym gra Paweł Perliński. Całości dopełnia świetna perkusja Jerzego Bezuchy (Skaldowie, Dżamble, SPPT Chaturnik), barwna i pulsująca, zmienna, aktywnie współtworząca narrację trochę à la Elvin Jones, z kilkoma efektownymi solówkami.

Świetna płyta. Warta ponownego odkrycia, jedna z najważniejszych w dorobku Janusza Muniaka.

STANISŁAW SOJKA „BLUBLULA” / Polish Jazz Vol. 63

To drugi album w dyskografii Stanisława Sojki, wówczas obiecującego 21-letniego wokalisty, studenta kompozycji i aranżacji na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, nagrany i wydany w 1981 roku jako nr 61 serii Polish Jazz. Płyta wyjątkowa, świetnie przyjęta, wybrano ją na jazzową płytę roku 1981, a wydano w kolosalnym, jak na płytę jazzową, nakładzie 100.000 egzemplarzy…

Sojce towarzyszą w sekcji rytmicznej: na perkusji Czesław Bartkowski i na kontrabasie Zbigniew Wegehaupt, na fortepianie gra Wojciech Karolak – jeden z ojców założycieli jazzu w Polsce.

„Blublula” to do dziś jedna z najbardziej popularnych płyt w polskiej dyskografii jazzowej. Otworzyła Sojce drogę na wielkie krajowe i zagraniczne sceny i na kilka lat określiła jego artystyczną tożsamość. Wraz z biegiem lat i kariery Sojka nabrał własnego wyrazu i stylu, dziś jest faworytem dwóch pokoleń wiernej publiczności, a jego niezapomniane pieśni-hymny „Cud niepamięci”, „Tolerancja”, „Są na świecie rzeczy…”, czy „Tango Memento Vitae”, wciąż brzmią w ścieżce dźwiękowej czterech ostatnich dekad polskiej historii.

Płyty dostępne od 29-07-2016 na : VOICESHOP

Bogusław Zajączkowski